Laskuvarjo-onnettomuus Alavudella

Lähettänyt MarkusLintuala ajankohtana toukokuuta 22, 2014

Alavuden lentokentällä tapahtui keskiviikkona 21.5. kuolemaan johtanut laskuvarjo-onnettomuus. Hyppääjä oli kokenut, takanaan tuhatkunta laskuvarjohyppyä. Hyppääjä oli aktiivinen harrastaja, joka hyppäsi vuosittain useita kymmeniä laskuvarjohyppyjä. Onnettomuushyppy oli hyppääjän yhdeksäs laskuvarjohyppy kaudella 2014.

Hyppy suoritettiin 1600 metrin korkeudesta, Cessna 182 -tyyppisestä lentokoneesta, johon mahtuu lentäjän lisäksi viisi hyppääjää. Hyppy sujui normaalisti vapaapudotuksen, laskuvarjon avaamisen ja ohjaamisen osalta, laskeutumisvaiheen alkuun saakka.

Laskuvarjohyppääjän tarkoituksena oli tehdä ns. vauhditettu laskeutuminen.

Vauhditetussa laskeutumisessa varjo käännetään ennen maahantuloa syöksyyn, jolloin varjo saadaan liitämään maan pinnassa pitkiä, jopa kymmenien metrien etäisyyksiä. 

Vauhditettuja laskeutumisia kutsutaan lajin harrastajien parissa swooppaamiseksi (engl. swooping).
Vauhditettuja laskeutumisia suoritetaan myös Canopy Piloting -kilpailulajissa, jossa hyppääjä liitää varjollaan lähellä maan pintaa. Lajiin kuuluvat kierrokset, joissa hyppääjät kilpailevat nopeudessa, tarkkuudessa ja pituudessa. Turvallisuuden parantamiseksi radan alkupää on rakennettu veden ylle. Lajissa kilpaillaan MM-tasolla asti.

Lajissa käytettävät laskuvarjot ovat erikoisvalmisteisia ja lento-ominaisuuksiltaan juuri tähän lajiin tehtyjä. Laskuvarjojen nopeus perustuu hyvin pitkälle varjon kokoon: kilpailuissa käytetään noin 80 neliöjalan kokoisia varjoja, oppilaskäyttöön tehdyt laskuvarjot ovat pinta-alaltaan yleensä yli 200-neliöjalkaisia. Onnettomuustapauksessa käytössä oli 120-neliöjalkainen laskuvarjo.

Silminnäkijähavaintojen perusteella onnettomuushypyllä tapahtui laskeutumisen aikana sarja virhearviointeja, joiden seurauksena hyppääjä törmäsi maahan suurella nopeudella. Hyppääjä menehtyi maahantörmäyksessä saamiinsa vammoihin.

Hyppääjä oli ottamassa vauhtia laskeutumiseen nopealla 180 asteen käännöksellä oikaisten sen lentämään suoraan laskeutumistapaan nähden matalalla. Hyppääjä teki vielä tämän jälkeen käännöksen, todennäköisesti edessä olevaa puustoa väistäen päätyen läheiseen ojanpientareeseen kohtalokkain seurauksin. Laskuvarjokerhoissa tapahtuvilla hypyillä on aina turvallisuuden vuoksi ns. maahenkilö katsomassa hyppääjien laskeutumisia. Maahenkilö toimi tapauksen silminnäkijänä.

Sää oli tapahtumahetkellä poutainen ja tyyni. Laskuvarjokalusto oli silmämääräisesti katsottuna kunnossa ja hyppääjälle tuttu. Poliisi on suorittanut tutkinnan ja tiedottanut tapahtuneesta. Alavutelaisille laskuvarjohyppääjille on järjestetty kriisiapua.

Viime kuukaudet ovat olleet poikkeuksellisen synkkiä suomalaisessa laskuvarjourheilussa. Harrasteyhteisö on tiivis paitsi kotimaassa, myös maailmanlaajuisesti. Menetykset koskettavat, mietityttävät ja puhututtavat aina suurta joukkoa.

Suomen Ilmailuliitto, Laskuvarjotoimikunta sekä suomalaiset laskuvarjo-organisaatiot ottavat osaa omaisten sekä Alavuden Ilmailukerhon suruun ja raskaaseen menetykseen.


Laskuvarjotoimikunta

Lisätietoja:

lajipäällikkö Jari Lehti / Suomen Ilmailuliitto, 044 261 2587
toiminnanjohtaja Timo Latikka / Suomen Ilmailuliitto, 040 579 1817

Theme: TheBuckmaker.com Wordpress Themes © 2017 Laskuvarjotoimikunta    Kaikki oikeudet pidätetään. Kirjaudu sisään muokataksesi sivustoa